زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

برکت زمین (قرآن)





برکت در أصل بَرْك به معنی سینه شتر میباشد، یعنی شتر سینه خود را به زمین زد، سپس این كلمه به معنى دوام و رشد آمده و بركت در اصطلاح یعنى استقرار خیر از سوی خداوند، در یك چیز. به برکت و خیر زمین برای جوامع بشری در قرآن اشاره شده است.


۱ - برکت زمین برای بشر



در برخی آیات قرآن، زمین، دارای برکاتی برای جوامع بشری عنوان شده است:

۱.۱ - استعاره در آیه


ولو ان اهل القری ءامنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکـت من السمآء والارض... «و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم».
در جمله" لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" استعاره به کنایه به کار رفته، برای اینکه برکات را به مجرایی تشبیه کرده که نعمت‌های الهی از آن مجرا بر آدمیان جریان می‌یابد، باران و برف هر کدام در موقع مناسب و به مقدار نافع می‌بارد، هوا در موقعش گرم و در موقعش سرد شده، و در نتیجه غلات و میوه‌ها فراوان می‌شود، البته این در موقعی است که مردم به خدای خود ایمان آورده و تقوا پیشه کنند و گر نه این مجرا بسته شده و جریانش قطع می‌گردد.

۱.۲ - معنای برکت زمین


قل ائنکم لتکفرون بالذی خلق الارض... • ... وبـرک فیها وقدر فیها اقوتها فی اربعة ایام سواء للسائلین. «بگو: آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید و برای او همانندهایی قرار می‌دهید؟! او پروردگار جهانیان است! • او در زمین کوه‌های استواری قرار داد و برکاتی در آن آفرید و مواد غذایی آن را مقدر فرمود، - اینها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان! ».
" و بارک فیها"- یعنی و در زمین خیر بسیاری قرار داد که موجودات زنده روی زمین از نبات و حیوان و انسان در زندگی خود انواع بهره‌ها را از آن خیرات می‌برند.

۲ - پانویس


 
۱. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۱۱۹.    
۲. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج‌۱۰، ص۳۹۵.    
۳. اعراف/سوره۷، آیه۹۶.    
۴. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۲۰۱.    
۵. فصلت/سوره۴۱، آیه۹.    
۶. فصلت/سوره۴۱، آیه۱۰.    
۷. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۳۶۳.    


۳ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۲۱۶، برگرفته از مقاله «برکت زمین».    


رده‌های این صفحه : برکت | زمین | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.